در سیستم های تهویه مطبوع خودرو، روغن کمپرسور بسیار بیشتر از روانکاری انجام می دهد. نقش حیاتی در آب بندی، خنک سازی و جذب رطوبت در مدار دارد. استفاده از نوع روغن اشتباه یا کار با روغن ناکافی می تواند منجر به خرابی کامل کمپرسور شود.
خواص کلیدی روغن AC مناسب:
- سازگاری با مبرد: روغن های PAG (به عنوان مثال، PAG46، PAG100) با R134a سازگار هستند. برای مبردهای جدیدتر مانند R1234yf، روغن های POE یا PAO مورد نیاز است.
- درجه ویسکوزیته صحیح: ویسکوزیته باید با طراحی کمپرسور و شرایط آب و هوایی مطابقت داشته باشد.
- پایداری شیمیایی: روغن باید در طول زمان در برابر شکستن تحت گرما، رطوبت و فشار مقاومت کند.
علائم مشکل روغن در سیستم AC:
- صدای غیرمعمول کمپرسور، به خصوص زمانی که کلاچ درگیر می شود
عملکرد خنک کننده ضعیف - نشتی در مهر و موم، حلقه های O یا اتصالات شلنگ
نکته حرفه ای: هنگام تعویض کمپرسور یا شارژ مبرد، همیشه سیستم را با روغن مناسب با استفاده از دستگاه سرویس تهویه مطبوع خودکار تخلیه، شستشو و دوباره پر کنید تا از عملکرد مناسب و طول عمر سیستم اطمینان حاصل کنید.